رژیم در قربانگاه جنگ قدرت
برگردان از سوسن دادرس برگردان از سوسن دادرس

دلفین مینوئی، فرستاده ویژه فیگارو، بیروت

آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب، روز دوشنبه در پیامی که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران پخش شد، به هاشمی رفسنجانی که در نماز جمعه از « بحران» در کشور یاد کرده بود اخطار داد.  سخنان خامنه ای فراتر از یک اخطار ، و بیشتر نشانه اعلام جنگ میان این دو تن بود.

خامنه‌ای در این سخنان گفت:«نخبگان مراقب باشند، زيرا در امتحان عظيمی قرار گرفته‌اند و موفق نشدن در اين امتحان، تنها مردود شدن نيست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.» او افزود: «همه بايد مراقب گفتار و مواضع و حتی نگفتن‌های خود باشند زيرا نگفتن مسایلی که بايد گفت، عمل نکردن به وظيفه است و گفتن مسایلی که نبايد گفت، عمل کردن بر خلاف وظيفه است.»

هدف مستقیم این پیام، هاشمی رفسنجانی بود که بطور علنی در نماز جمعه در کنار مخالفان ایستاد. او در باره بحران در کشور،واز دست رفتن اعتماد مردم پس ازاعلام نتیجه انتخابات سخن گفت، و درخواست آزادی بازداشت شدگان، ورفع ممنوعیت از روزنامه های توقیف شده را کرد.

این موضع گیری، وافشای نقاط ضعف رژیمی که در راًس آن اختلاف و شکاف بروز کرده است، باعث خشم رهبر شد. این دو تن از ستون های اصلی انقلاب اسلامی سال 1979 ایران، و از دشمنان قسم خورده شاه سابق بودند.

این دو تن از دیر باز یکدیگر را می شناسند. پس از مرگ خمینی پدر انقلاب، رفسنجانی نقش مهمی در رهبر شده خامنه ای بازی کرد، و درازای آن از پشتیبانی او در سال های ریاست جمهوری خود بهره برد.

اما پس از گذشت زمان، روابط این دو تن رو به سردی گرائید. درانتخابات ریاست جمهوری در سال 2005، اختلاف میان این دو تن بالا گرفت. در این انتخابات خامنه ای جانب محمود احمدی نژاد شهردار تهران راگرفت.

برخی می گویند که ترس خامنه ای از این بود که رفسنجانی طرفدار اقتصاد آزاد مانند چین و بازگشایی ایران بسوی غرب بود، و این کار او می توانست مرگ حکومت اسلامی را در پی داشته باشد.

پس از این ماجرا، رفسنجانی بدلیل اینکه در راًس دو نهاد مهم مجلس خبرگان رهبری، و شورای مصلحت نظام قرار داشت، هنوز دارای نفوذ بود. او چند ماه پیش از آخرین انتخابات در صدد یک « معامله» با خامنه ای برآمد.

آنها به یک توافق رسیدند که محمد خاتمی خود کنار بکشد، و میرحسین موسوی که مردی فراموش شده بود بجای او بیاید، و درعوض خامنه ای قول داد در جریان انتخابات بیطرف بماند .

پس از اعلام نتایج انتخابات و اعتراض های مردم، این پیمان شکسته شد. رفسنجانی که احساس می کرد به او خیانت شده است از ظاهر شدن در اجتماعات خودداری می کرد، تا اینکه پس از گذشت یک ماه، با شرکت در نماز جمعه جنجالی سکوت خودرا شکست.

برخورد این دو تن امروز، برخورد میان دومکتب در ستیز می باشد. از یکسو ایرانی منزوی و سردر گریبان فرو برده، و از سوی دیگر ایرانی که مایل است پنجره هایش را بروی جهان آزاد بگشاید، و دربرخورد هایش راه میانه روی را در پیش گیرد.

جنگی در جریان است که از سوی برخی از نشریات، به آتش آن بیشتر دامن زده می شود. در پایان هفته پیش روزنامه بنیاد گرای کیهان به رفسنجانی حمله کرد، و با اشاره به تظاهرات اخیر او را متهم به پشتیبانی از « قانون شکنان» کرد.

میرحسین موسوی که از سوی رفسنجانی پشتیبانی می شود به اینترنت پناه برده است، او در آخرین اعلامیه اش به تلویزیون دولتی که رئیس آن دست نشانده خامنه ای است حمله کرد، و آن را متهم به پخش « اتهامات بی اساس درباره انقلاب مخملی توسط غرب» کرد، و آن را با  پخش تبلیغات برای پودرماشین لباسشویی مقایسه کرد.

سرایت بحران به شهرستان ها

روز دوشنبه 29 تیر ماه ، سایت های اینترنتی اعلامیه انجمن اسلامی رزمندگان، به مدیدیت  سید محمد خاتمی را انتشار دادند،  که درآن درخواست برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت دولت احمدی نژاد مطرح شده بود.

به دنبال انتقاداتی که در باره انتخاب اسفندیار رحیم مشاعی، داماد احمدی نژاد ، به معاونت رئیس جمهوری شده بود، با تکذیب این خبر روی سایت اینترنتی او،سرو صدا ها بزودی خاموش شد. هدف از پخش این خبر، کاستن از فشار های داخلی، و گمراه کردن فکر مردم به جای دیگر بود.

اکنون خیابان ها نقش دستگاه بحران سنج را بازی می کنند. بحرانی  که کشور را تهدید به فلج شدن می کند. فیلم های های تازه ای از تظاهرات مردم شیراز و رشت، به سایت یوتیوب فرستاده شده است. بحران در حال گسترش  به شهر های دیگر می باشد. بیانیه هایی در باره گردهمایی های تازه نیز صادر شده است.

 

30 تیرماه -  21 ژوئیه 2009


July 25th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی